Elke woensdag vind u hier een leuk weetje over uw apparaten in en om het huis. Om uw familie, vrienden en collega's mee te verbazen. Vandaag even wat aandacht voor een enorm bekend witgoedmerk. Wist u dat... Miele nog auto's gemaakt heeft?
Miele vanaf de start
We schrijven nog maar net 1900, maar Carl Miele is al druk aan de bak. Aan de motorbak, zou je kunnen zeggen. Het familiebedrijf Miele produceert apparaten om boter mee te karnen, en oudere modellen wasmachines (van die apparaten die nog met een soort ronde badkuip werkten). Het was eigenlijk een twee-familiebedrijf: Reinhard Zinkann regelde de financiën en verkoop. Met maar 11 medewerkers, 4 werkbanken en één boormachine was Miele de hele dag druk en noestig aan de weg aan het timmeren. Dit alles in een oude zaagmolen in Herzebrock, nabij Gütersloh in Duitsland. Het motto van het bedrijf was toen al Immer besser. Dat is het sindsdien altijd gebleven, tot op de dag van vandaag. De merknaam 'Miele' werd al vanaf de vroegere apparaten steeds aangebracht op de producten. Het was dus écht Miele vanaf de start!
Van Meteor naar motorweg
De melkcentrifuges en botermachines van Miele, onder de productnaam Meteor, verlichtten de arbeid voor de agrarische markt aanzienlijk en vonden gretig aftrek. Met name voor de boerinnen, die het karnen tot dan toe met de hand deden. Het verlichten van hun arbeid was niet slecht voor de zaken, dus werd er aanvankelijk een handaangedreven wasmachine en rond 1911 zelfs een met een elektrische motor geproduceerd. De smaak van motorische apparaten hadden ze bij Miele goed te pakken, en er werd scherp gelet op wat voor machines er nog meer op de markt verschenen. Dus tussen 1912 en 1914 wordt er een gewaagde gok gemaakt met de productie van Miele automobielen. In totaal werden er 143 auto's geproduceerd door Miele. Maar dit was een wat kostbaarder apparaat om te produceren dan een wasmachine, dus men stopte er toch maar weer mee. In 1914 bouwde men daarom de allereerste water-aangedreven wasmachine ter wereld. Toendertijd was water een stuk goedkoper dan stroom, en het kon naderhand voor weer andere doeleinden hergebruikt worden.
Voor de volledigheid: tijdens de Eerste Wereldoorlog was er zo'n vraag naar bolderkar-achtige transportkarren dat Miele deze ging maken, en die bleven zo in trek dat ze tot goed in de jaren '50 gemaakt bleven worden. En van 1924 tot 1960 werden er ook fietsen en motorfietsen geproduceerd met het fiere Miele-logo erop. Met enorme populariteit, van fietsen geschikt voor zwaardere industriële toepassingen tot bromfietsen voor moeilijk te been zijnde ouderen. Maar uiteindelijk bleek toch dat de beste markt voor Miele zat in de wasmachines, centrifuges, stofzuigers en andere huishoudelijke apparatuur. Het vier- en tweewielige avontuur kwam dan toch ten einde.
Uit de vergetelheid, in het museum
Gelukkig is er nog één trotse Miele automobiel uit die rare jaren te bewonderen in het Miele museum. Hij werd bij toeval ontdekt door een Duitse toerist in Noorwegen, die het legendarische model wagen in een garage aantrof. De trotse eigenaar van weleer meldde dat er maar twee ritjes mee gemaakt waren. Miele kocht hun eigen auto voor een niet verder vermeld bedrag op en knapte deze volledig op. Dit pronkstuk staat nu in het Miele museum in Gütersloh - jawel, min of meer terug bij z'n roots dus! De entree van dit museum is gratis en je kunt er de volledige hierboven beschreven geschiedenis van het beroemde Duitse merk met eigen ogen bewonderen. Dus als je eens in de buurt ben, ga zeker eens een kijkje nemen.