Ondernemers: "Textielwasmachines verdienen zich razendsnel terug"

Bron: CarWashPro.nl

Textielwasmachines - de wat meer industriële wasmachines die je onder andere in wasserettes vindt en waar je vaak ook beddegoed in kunt wassen - zijn een forse investering. Maar zelfs op plaatsen waar je ze minder snel zou verwachten, verdienen ze zich snel terug, aldus een aantal ondernemers die door CarWashPro werden geïnterviewd.

'Binnen een jaar al winst'

Ondernemer Ad Lauwerijssen plaatste zo'n anderhalf jaar geleden één wasmachine bij zijn Esso tankstation in Bergen op Zoom. Het is zo'n succes gebleken dat ondanks het grote investeringsbedrag de machine zich nu al heeft terugverdiend. "Er worden zoveel wassingen gedaan, dat ik bij de top 3 van Nederland hoor, volgens leverancier Prontophot," meldt hij trots. Van studenten en mensen met lage inkomens, tot klanten die het gemak er wel van inzien of thuis een minder ruime machine hebben, er wordt gretig gebruik gemaakt van de wasmachine. Hij overweegt zelfs om er nog een extra aan te schaffen.

"Ik zit dan wel bijna midden in het centrum, maar er staat een groot gebouw voor dat van mij. Hierdoor weten veel mensen na vijf jaar nog steeds niet dat ik hier zit," aldus Lauwerijssen. De wasmachines hebben een grote aantrekkende kracht op het publiek, dat niet zelden terwijl de was draait, ook gebruik van zijn Carwash maakt en in zijn tankstationwinkel rondsnuffelt. Deze winst rekent hij er nog niet eens bij, enkel de directe opbrengst van de machine. Inmiddels staat zijn Esso-station in de top 3 van meest gebruikte textielwasmachines van Nederland. "Ik maakte na een jaar winst op mijn eerste machine. Zo snel kan het dus gaan", zegt hij lachend.

Allerlei soorten klanten

Er zijn veel verschillende redenen waarom klanten hun was in een industriële wasmachine komen doen. Bij sommigen is thuis de wasmachine kapot, anderen hebben simpelweg geen geld voor een wasmachine of er is te weinig ruimte in hun apparaat, bijvoorbeeld om een dekbed of gordijn te wassen of een heel grote was. "Alle shirts van het gehele elftal passen er in één keer in. Dat bespaart veel tijd," aldus één ondernemer. Een andere ondernemer merkt op dat hij zelfs af en toe zelf de machine gebruikt voor zijn beddengoed: "Wanneer je die naar de stomerij brengt, ben je dertig euro kwijt. Bij onze machine kost dat slechts acht euro."

Aan kleurrijke verhalen en een breed klantenspectrum is er in ieder geval geen gebrek. Zo meldt Lauwerijssen dat een moeder haar zoon met zijn was naar zijn wasmachine stuurde: "Zij was niet meer van plan de was te doen." Er zijn ook lastigere klanten die bijvoorbeeld een buggy of paardendekens in de machines steken, maar over het algemeen lijken de ondernemers erg tevreden met hun investering. "Ik verbaasde me er eigenlijk nogal over dat het zo’n groot succes was," aldus een ondernemer uit Nieuwerkerk aan den IJssel. "Gelukkig staat onze machine bij de carwash, zo kunnen we hem makkelijk onderhouden. We spuiten hem zo schoon met de hogedrukreiniger."

  • Albert Heijn test: boodschappenlijst via koelkastmagneet
  • Nederland spendeert nu al 1 miljard 'smart' in 2017
  • Panasonic verovert India met curryknop
  • Om je beter te kunnen helpen, maken we gebruik van cookies, daarmee meten we het internetgedrag van onze gebruikers. door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer